huvudet går bobobobombom

Jag orkar inte riktigt den här dagen. Dock räddas jag från den, snart, om någon timme.

Anyway, jag måste få berätta vad min underbara lilla Låväh satt och pratade om på tåget idag när vi kom till Vaggeryd.

Historian om Vaggeryds skapelse
En gång rullade en vagga in i en skog. I skogen bodde mullvadar. Kvinnan som ägde vaggan hette Ryd. Skogen plöjdes ner efter den dagen. Det blev till ett litet samhälle. Eftersom vaggan och Ryd var först på platsen fick den namnet Vaggeryd.

♥ Skillingaryds skapelse ♥
Platsen var en stor tom yta. Ingenting levde där, inte ens fladdermössen. En snöfylld dag i maj kom några engelsmän till platsen. Troligen var de skotska medborgare då de inte var vid sina sinnes fulla bruk. De ville bestämt åka skidor, därav gick de runt och skrek "SKI, SKI, SKI!". Efter några timmar hittade ett par blinda björnar dit. Båda björnarna presenterade sig, båda hette Lling. En vacker dag ett par veckor senare hälsade Ryd på. Hon hörde engelsmännen vråla "SKI, SKI, SKI!" och träffade Lling. Eftersom hon var Ryd fick platsen först namnet Skillingryd. Det lät inte riktigt rätt. Med en liten fransk touch blev det Ski-lling-á-ryd. När bönderna kom till platsen kunde de inte uttala den franska touchen. Därav döpte de om det till Skillingaryd. Och så heter det än idag.

Kommentarer
Postat av: L

detta kan varit det smartaste som någonsin kommit ur min mun.

PUSS <3

2010-10-14 @ 17:18:29
URL: http://impulsion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0